Două vorbe despre lupta dintre taxiuri și Uber

Piața taxiurilor a fost reglementată într-o vreme în care existau doar două moduri de a lua unul: de pe stradă sau prin comandă telefonică. Reglementările au fost făcute în interesul publicului: culoare unică și colantare, pentru identificare, casete luminoase, să știi dacă e liber, aparate de taxat verificate metronomic, să nu fie kilometrul 800 de metri, și cu bon fiscal, ca să nu se mai facă evaziune, stații, ca să poată lua comenzi (și să-ți recuperezi geanta uitată în portbagaj), licențe, pentru responsabilizare, tarif cu limită superioară, împotriva vulturilor de colțul străzii, mașini cu limită de vârstă, pentru siguranță.

O vreme, lucrurile au mers relativ decent, apoi a apărut Internetul mobil și modul de “consum” al taxiurilor s-a schimbat. Lumea a trecut pe aplicații mobile, sătulă să aștepte în telefon răspuns de la dispeceră. După, a venit Uber-ul, apoi Taxify-ul, care au sărit toate aceste reguli.

înțeleg frustrarea unor taximetriști, care sunt puși să investească destul înainte de a se putea apuca de treabă, dar întoarcerea cu forța la varianta din deceniul trecut mi se pare greșită. Scopul legislatorului ar trebui să fie cel de a ajuta publicul, nu companiile de taximetrie. Înțeleg să vrei să reglementezi cumva Uber-ul (plata de licențe, fie el și dinamice, respectarea tarifului maximal stabilit de primărie, a unor reguli de siguranță, cum ar verificarea mașinii, limită de vârstă etc. – ca să dau niște exemple), dar nu pricep lupta cu Clever sau Star Taxi, aplicații care vin în ajutorul consumatorului – și al taximetristului –, ușurând comenzile și limitând timpul de așteptare. 

Ideea asta fixă de a segmenta piața (fiecare dispecerat cu aplicația lui) mi se pare nu doar greșită, ci și un mod aberat de a scoate de pe piață niște firme private. Și, dacă e să mă iau după niște declarații de a le primăriței, un prim pas în mutarea tuturor comenzilor către o aplicație aflată sub controlul Primăriei. Ceea ce înseamnă că legislatorul nu numai că nu acționează în interesul publicului, dar nici în cel al companiilor de taxi, ci strict în interes propriu.



Privacy Preference Center

Necessary

Advertising

Analytics

Other